fbpx

Så skapar du CTA-knapp som får besökaren att klicka

CTA-knapp, call to action
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Smarta och välgenomtänkta CTA-knapp på din hemsida kan göra stor skillnad att få besökaren att klicka och utföra den handling som du vill att de ska utföra på din hemsida. En attraktiv CTA-knapp kan göra att en besökare på din hemisda blir din nya lead, prospect eller kund. Därför är det mitt bästa tips att göra ditt bästa jobb när det kommer till CTA-knappen.

Du har säkert sett många gånger en CTA-knapp utan att du ens tänkte på att det var just en call to action…

Läs mer, Boka här, Ladda ner, Lyssna här, Lägg i varukorg, Tryck här, Köp, Gilla, Dela, Kommentera… Det är bara några av knappar som vi ser hela tiden, överallt. På hemsidor, annonser, i sociala medier, tidningar, butiker…

Här kommer mina absolut bästa tips när det kommer till call to action.

En Call To Action per sida för dina temasidor (produktsidor, tjänstesidor), säljsidor eller landningssidor

Låt oss säga att du har ett online event som du vill att folk ska registrera sig för. Då ska du se till att de ända de kan göra på den sidan är att registrera sig eller gå därifrån. Det är just därför du sällan ser en sidhuvud eller meny på en sån sida.

Du ska ta bort allting som kan distrahera besökaren och se till att det är tydlig vad du vill att de ska göra.

Ju tydligare du är i vad du vill att någon ska göra på din sida desto större sannolikhet att de gör det.

Det är så lätt att börja tänka “Om någon inte köper, kanske kan de prenumerera på mitt nyhetsbrev, läsa min blogg eller lyssna på min podd.”

Men i verkligheten är det precis tvärt om.

Placera dina CTA-knappar rätt

Det är svårt att säga vad som är rätt plats, men oftast är det bästa praxis att ha en knapp ganska tidigt på sidan, för de som är redo direkt och sedan en knapp ganska nära slutet av sidan.

Om någon har gått förbi din första knapp så betyder det ofta att de behöver mer info för att fatta beslutet. Låt de läsa det som är viktigt först innan du visar nästa knapp.

Med andra ord…ha inte knapparna för tät. Ge besökaren utrymme att läsa mer och sedan klicka när de är redo.

Beskrivande CTA-knapp

Om du vågar (vilket jag varmt rekommenderar) så är det bra att ha en knapp som beskriver mer vad handlingen handlar om 🙂

T ex, många som jobbar med bokningar här på sina hemsidor en knapp som säger “Boka” eller “Boka här”

Om den knappen leder till en kalender eller en riktig bokning tjänst skriver jag alltid “Hitta första lediga tiden här” istället.

Det är mycket mer lockande att hitta den första lediga tiden än att bara boka. Och det funkar alldeles utmärkt.

Se till att det går att utföra action som du kallar till

Du har säkert sett någon gång en “Boka-knapp” och när du trycker på den så kommer du till kontaktsidan istället för bokningskalender.

Och det lämnar dig, mig och alla andra förvirrade. Vad ska jag göra nu?

Skriva, ringa eller …sticka därifrån (vilket är det som de flesta göra 🙂

Gör din CTA-knapp synlig

Mitt sista tips för idag är använd accentfärg för att göra knappen tydlig. Vilken färg på knappen funkar bäst är det oftast bra att testa sig fram.

Men gör den så att det inte går att missa!

Lycka till!

 

Senaste inlägg

Creative Thinking Webpage Graphic Design Template

GRATIS Planeringsmall

Planera din hemsida som ett PROFFS!

Ladda ner arbetsbok som vi använder på byrån för att planera &